perjantai 30. heinäkuuta 2010

Oodi navigaattorille

Ennen vanhaan Euroopan turneelle lähdettiin paksun karttakirjan ja hyvän kartanlukijan kanssa. Meillä tuo metodi ei olisi toiminut, sillä mieheltä puuttuu ajokortin lisäksi myös kartanlukutaito. Eikä niistä maantiekartoista aina olisi ollutkaan apua huonosti viitoitetulla takahikiällä tai esikaupunkialueella. Onneksi nykyaika on tuonut mukanaan navigaattorin. Voin vain kuvitella, millaisia perheriitoja karttojen tulkitseminen on tuonut mukanaan, sillä jopa navigaattorin kanssa voi saada kinaa aikaiseksi siitä, olisiko pitänyt kääntyä nyt heti vai vasta 50 metrin päässä.

Meidän TomTomimme käskyttää lempeällä, mutta päättäväisellä äänellä suuntaan, joka suurimmassa osassa tapauksia on oikea. Silloin tällöin Tomppa tosin käskee kääntymään suuntaan jossa ei ole tietä tai väittää meidän ajavan pellolla, mutta enimmäkseen se on hyvin kuusella reiteistä. Ja pääasia, että käyttää myös omaa järkeään, kuten teki ystäväni, joka navigaattori kehotti kääntämään heti oikealle keskellä moottoritiesiltaa.

Tompan logiikassa on joitakin pikkuvikoja. Se laskee joko nopeimman tai lyhyimmän reitin, mutta sellaista vaihtoehtoa se ei tunne kuin "järkevin reitti" (vrt. www.viamichelin.com, joka on kerrassaan loistava reittejä suunnitellessa). Lyhin reitti on kirjaimellisesti linnuntiereitti, joka vie kärrypolkuja pitkin (usein Tomppa kysyykin, että haluatko välttää päällystämättömiä teitä. No haluan, kiitos). Nopein reitti on yleensä moottoritietä pitkin, mutta toisinaan Tomppa on päätellyt reitin olevan vielä nopeampi, jos menemme ramppia alas ja tulemme ramppia ylös - oikaiseehan se ainakin parisataa metriä. Sellaisissa tapauksissa on tosin vähän hölmö olo taas moottoritielle palatessa.

Tomppa ottaa hermoon erityisesti silloin, jos päätän poiketa jonnekin tai en pääse kulkemaan ehdotettua reittiä ja se vain jatkaa nalkuttamistaan: "turn around when possible". Siitä huolimatta ilman Tomppaa emme olisi ikinä selvinneet yhtään minnekään öisessä tulvivassa Unkarissa tai Belgian maaseudulla. Tai Vantaalla. Siellä sitä navigaattoria vasta tarvitaankin.

Ei kommentteja: