maanantai 20. lokakuuta 2008

jeesus x 4

Erään Keuruulla vietetyn uuden vuoden ratoksi keksimme laatia listan otsikolla "sama jätkä - Jeesuksen 100 nimeä". Rakkaalla lapsellahan on monta nimeä ja Jessellä vielä enemmän. Kokosimme siis ylös kaikki mieleemme tulleet nimitykset Vapahtaja-vainaasta ja saimme kuin saimmekin kasaan tavoitteen mukaiset 100 kutsumanimeä. Hommassa auttoi muun muassa eri herätysliikkeiden lauluperinteiden hyvä tuntemus. Lestadiolaisen laulukirjan ehdoton helmi on muuten "veriylkä". On ihan aiheellinen kysymys, että eikö meillä todellakaan ollut parempaa tekemistä vuoden vaihtuessa... Hauskaa kuitenkin oli ja toivottavasti jollakulla on vielä tuo lista tallessa.

Jeesusta tuli pohdittua eri vinkkeleistä myös äskettäin, kun sain pyynnön kirjoittaa lyhyet jutut neljän eri Uuden testamentin ulkopuolisen evankeliumin (Filippus, Juudas, Maria ja Tuomas) Jeesus-kuvasta uskotoivorakkaus.fi -sivustolle. Seurakuntayhtymän kampanjasta voi toki olla montaa mieltä, mutta nettisivuilla on yllättävän monipuolisesti materiaalia. Nyt sinne on tullut myös pari ensimmäistä noista kirjoituksistani ja tämän ja ensi viikon aikana loputkin. Käykää kurkkaamassa, jos apokryfievankeliumit kiinnostavat.

Da Vinci -koodi sai monet kiinnostumaan gnostilaisista evankeliumeista, mikä itsessään on hyvä asia, mutta niistä väitettiin kyllä aika villejä ja virheellisiä asioita. Erityisesti jäi huvittamaan väite, jonka mukaan gnostilaiset evankeliumit näyttävät Jeesuksen inhimillisen puolen, minkä (katolinen) kirkko pyrki pimittämään suosimalla Matteusta, Markusta, Luukasta ja Johannesta. Itse asiassa gnostilaisten evankeliumien Jeesus on kaikkea muuta paitsi inhimillinen. Esimerkiksi Juudaksen evankeliumissa maanpäällinen Jeesus tekee välillä katoamistemppuja ja yhtä lailla ilmestyy taas kuin tyhjästä opetuslastensa seuraan. Välillä hän saattaa muuttaa ulkomuotoaan ja näyttäytyä milloin lapsena, milloin vanhuksena. Todella inhimillistä, vai mitä?

Gnostilaisissa evankeliumeissa halutaan usein antaa se vaikutelma, että niiden eriskummalliset opetukset tulevat Jeesukselta itseltään. Niinpä ylösnoussut Kristus jutustelee niissä huomattavasti enemmän kuin Uuden testamentin evankeliumeissa, ikään kuin hänelle olisi vasta kuolleista noustuaan tullut mieleen, että tämäkin asia jäi aiemmin sanomatta. Saimme viime viikolla koptin lukupiirissä luettua loppuun Nag Hammadin kirjastoon kuuluvan Pietarin kirjeen Filippukselle. Siinä asia on esitetty sillä tavalla hauskasti, että opetuslapset kyselevät kaikenlaista ylösnousseelta Jeesukselta, joka aloittaa vastauksensa huomauttamalla, että on jo aiemmin kertonut heille tämän saman. Ihan voi mielessään kuvitella taivaista tulevan äänen, joka huokaisee syvään ja sanoo kyllästyneellä äänensävyllä: "mä oon hei yrittänyt sanoa tätä ainakin miljoona kertaa, mutta kun ei mene kaaliin sitten millään, niin kerrataas taas..." Ei ole helppoa olla Jeesus.

Ei kommentteja: